منابع مشابه
نقد و بررسی نظریة اعتمادگرایی فرایندی در «باور موجه چیست؟»
آلوین گلدمن در مقالة «باور موجه چیست؟» به اختصار یکی از جنجالیترین و در عین حال تأثیرگذارترین نظریههای توجیه – یعنی نظریة اعتمادگرایی فرایندی- را صورتبندی کرده است. در نوشتار حاضر ابتدا تلاش خواهد شد تا نظریة گلدمن در قالبی ساده و همهفهم بیان شود. سپس نقاط قوت و ضعف این قرائت از اعتمادگرایی فرایندی مورد سنجش قرار خواهد گرفت. ایراد شیطان دکارتی، ایراد کلیت یا شمول، نداشتن دلیل برای اعتمادپذی...
متن کاملموجه سازی مطالبات رفاه اجتماعی
مقدمه: وقتی از«رفاه اجتماعی» سخن به میان میآید؛ کمتر به ریشهها و فلسفه رفاه توجه میشود و معمولاَ، نیازهای رفاهی از جنس نیازهای دست دوم و روبنایی تلقی میشوند و همین امر سبب میشود که به خصوص در مواقع بروز محدودیتهای اقتصادی و سیاسی به راحتی از تأمین نیازهای رفاهی مردم صرفنظر شود. این درحالی است که مفاهیم بنیادین مربوط به رفاه اجتماعی در اغلب سنتهای فکری دقیقاً همان مفاهیمی هستند که پایهها...
متن کاملموجه سازی مطالبات رفاه اجتماعی
مقدمه: وقتی از«رفاه اجتماعی» سخن به میان میآید؛ کمتر به ریشهها و فلسفه رفاه توجه میشود و معمولاَ، نیازهای رفاهی از جنس نیازهای دست دوم و روبنایی تلقی میشوند و همین امر سبب میشود که به خصوص در مواقع بروز محدودیتهای اقتصادی و سیاسی به راحتی از تأمین نیازهای رفاهی مردم صرفنظر شود. این درحالی است که مفاهیم بنیادین مربوط به رفاه اجتماعی در اغلب سنتهای فکری دقیقاً همان مفاهیمی هستند که پایهها...
متن کاملنظامهای موجه محمولی کریپکی و مسألة ذاتباوری
منتقدان منطقهای موجه محمولی معتقدند که یکی از اشکالات مهم این منطقها، این است که به «ذاتباوری» میانجامد. سول کریپکی به شیوة خاصی درصدد دفاع در برابر این اتهام برآمده و معتقد است که میتوان نحوهای از ذاتباوری را پذیرفت، بدون اینکه به تناقض بینجامد. البته کریپکی در نظام اصلاحشدة خود، از ذاتباوری فاصلة بیشتری گرفته و توجیه دقیقتری را ارائه مینماید. این مقاله ضمن بررسی معنای ذاتباوری،...
متن کاملموجه سازی تجارب عرفانی
این نوشتار، با روش عقلی- تحلیلی، به بررسی فهم پذیری، بیان پذیری و انتقال پذیری تجربه ها ی عرفانی و عدم آنها پرداخته است. هدف آن موجه سازی تجارب عرفانی با روی آورد تحلیلی- منطقی در سه مقام فوق است. عرفا معرفت الهی را از دو راه ممکن می دانند: عقل و شهود، اما به برتری روی آورد شهودی نسبت به روی آورد عقلی باور دارند. این مقاله، بر پایة علم حضوری، عقل منور، تعامل مکرر عارفان با تجربه های شهودی شان، ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ذهنناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ISSN
دوره 3
شماره 9 2002
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023